سئوی محتوا

اهمیت چگالی کلمات کلیدی در سئوی محتوا و چگونگی تعیین آن

در مقاله پیشین در خصوص فرمول انتخاب کلمه کلیدی مناسب صحبت کردم و در این پست قصد دارم در ادامه مطلب پیشین از اهمیت کلمات کلیدی در سئو و چگونگی تعیین چگالی کلمات کلیدی در هر صفحه از وبسایت بنویسم.در ادامه با من همراه باشید تا به بررسی موارد مختلف برای تهیه یک محتوای بهینه بپردازیم.

تناسب تعداد کلمات متن و تعداد کلمات کلیدی مجاز در متن

در نخستین قدم برای کلمه کلیدی مناسبی که انتخاب کرده ایم باید یک محتوای مناسب و با کیفیت بسازیم.محتوای مناسب محتوایی است که حداقل شامل ۳۰۰ کلمه باشد و بر اساس تجربه های شخصی خودم میتونم بگم بین ۴۰۰ الی ۴۵۰ کلمه ایده آل است.و نکته مهمتر اینکه محتوا شما باید کاملا مرتبط با کلمات کلیدی که انتخاب کردید باشد.برای شمارش و بررسی تعداد کلمه های موجود در متن خود میتوانید از نرم افزار Word office کمک بگیرید.در قسمت انتهایی سند این نرم افزار تعداد کلمات تایپ شده در متن نمایش داده میشود.البته اگر از سیستم مدیریت محتوا وردپرس و افزونه yoast seo استفاده میکنید این افزونه نیز تعداد کلمات را برای شما مشخص میکند.

چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمات کلیدی نسبت تعداد کلمات کلیدی موجود در صفحه به تعداد مابقی کلمات موجود در محتوا صفحه وب میباشد.اگر دقت کرده باشید من از واژه صفحه وب و نه متن استفاده میکنم که در ادامه مطلب دلیل آن را متوجه خواهید شد.

مشخص کردن کلمه کلیدی ممکن است در ابتدا کمی سخت و دشوار باشد.اما اگر به خوبی به نحوه محاسبه چگالی کلمه کلیدی مسلط شوید دیگر مشکلی با این موضوع نخواهید داشت. در ادامه بحث فرمول هایی را برای محاسبه دقیق چگالی کلمات کلیدی برای سئو محتوا مطرح خواهم کرد.

موتور های جستجو از چگالی کلمات کلیدی برای درک محتوای موجود در هر صفحه وب استفاده میکنند اگر شما به خوبی تعداد کلمات کلیدی خود را با تعداد کل کلمات موجود در صفحه تراز نکنید احتمال ایندکس شدن صفحات شما با کلماتی غیر مرتبط مانند (از، به ، را ، در، میباشد، بود) و امثالهم بالا خواهد رفت. از سوی دیگر اگر تعداد کلمات کلیدی موجود در صفحات شما زیاد باشد موجب اسپم شناخته شدن محتوا شما از سوی موتور های جستجو و جریمه وبسایت شما از سوی آنها خصوصا گوگل خواهد شد. از همین رو باید دقت کافی  در بکار گیری مناسب کلمات کلیدی در محتوا خود را داشته باشید.

چگونگی محاسبه چگالی کلمات کلیدی

نحوه محاسبه چگالی عبارات کلیدی

همونطور که گفتم برای بهینه کردن یک صفحه برای موتور های جستجو باید چگالی کلمات کلیدی موجود در صفحه وب را محاسبه کنید برای این منظور میتونید از فرمول زیر استفاده کنید

(Nkr/Tkn)*100

Nkr  : تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی

Tkn : تعداد کل کلمات در صفحه شما

به کمک فرمول بالا میتوانید چگالی کلمات کلیدی صفحه خود را محاسبه کنید.فرض کنید صفحه شما شامل ۱۰۰کلمه و ۵ کلمه کلیدی میباشد. در این صورت چگالی کلمه کلیدی در این صفحه ۵% میباشد.همانطور که گفتم در صورتی که اگر چگالی کلمه کلیدی شما پایین باشد موتور های جستجو اهمیتی به صفحه شما نمیدهند و اگر هم زیاد باشد موجب اسپمر شناخته شدن شما خواهد شد.

پیش تر گفتم که شما باید  چگالی عبارت کلیدی را در صفحه خود محاسبه کنید و نه در متن حال به این موضوع میپردازیم.

برای محاسبه چگالی عبارت کلیدی در متن از فرمول زیر استفاده کنید.

(Nkr*Nwp/Tkn)*100

Nkr : تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی

Tkn : تعداد کل کلمات در صفحه شما

Nwp : تعداد کلمات در عبارت

به کمک این فرمول میتوان چگالی عبارات کلیدی را برای هر صفحه مشخص نمود اما برای ما فارسی زبانان بهتر است تعداد کلمات دو حرفی که در متونمان زیاد استفاده میشود را در نظر گرفت از همین رو فرمول بهینه شده برای محاسبه چگالی عبارات کلیدی را میتوان به این صورت بدست آورد.

(Nkr*Nwp/Tkn+Nlt2)*100

Nkr : تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی

Tkn : تعداد کل کلمات در صفحه شما

Nwp : تعداد کلمات در عبارت

Nlt2 : تعداد کلمات دو حرفی که معمولا چیزی بین ۵% تا ۸% متن هستند

تا به اینجا توانستیم  فرمولی بهینه شده برای محاسبه عبارات کلیدی پیدا کنیم.حال باید بدانیم بهترین میزان چگالی چقدر میباشد.

بهترین چگالی عبارات کلیدی

فرمول چگالی کلمات کلیدی

مناسبترین درصد برای چگالی کلمات کلیدی با استفاده از این فرمول بین ۲.۷ الی ۴.۶ میباشد.در این فرمول چون چگالی کلمات دو حرفی محاسبه شده است نیازی به محاسبه دوباره آن نیست.انتخاب میزان چگالی عبارات کلیدی ارتباط مستقیم با competition یا رقابت کلمه کلیدی شما دارد.اگر رقابت در کلمه کلیدی انتخاب شده توسط شما زیاد باشد سعی کنید چگالی رامتعادل نگه دارید و اگر رقابت کمتر بود چگالی عبارات کلیدی را به ۴ نزدیکتر کنید.

نحوه به کارگیری کلمه کلیدی در صفحه

  • جایگاه کلمات کلیدی در متن
  • کلمات کلیدی در عنوان صفحه
  • کلمات کلیدی در زیر تیتر ها
  • کلمات کلیدی در آدرس url صفحه
  • کلمات کلیدی در توضیحات متا
  • کلمات کلیدی در تصاویر

همانطور که میبینید چگالی کلمات کلیدی تنها در متن محاسبه نمیشوند.اگر تعداد عبارات کلیدی شما برای مثال برابر با ۸ کلمه باشد شما باید این ۸ تکرار را به گونه ای استفاده کنید که بین تمام بخش های صفحه تقسیم شوند.

متن :
حالت ایده آل برای قرار به کار گیری عبارات کلیدی در متن استفاده آن ها در بخش ابتدایی متن میباشد.برای مثال اگر متن شما شامل ۱۰۰۰ کلمه میباشد.بهترین حالت این است که کلمه های کلیدی خودتان را در ۳۰۰ کلمه اول بگنجانید.

عنوان صفحه :
عنوان صفحه شما باید شامل ۱۰ الی ۷۰ کاراکتر باشد و یک بار در آن کلمه کلیدی خودتان را استفاده کنید.سعی کنید متن عنوان صفحه با کلمه کلیدی شروع شود.

زیر تیتر ها :
در هر صفحه خود  از یک تگ h1 استفاده کنید.در سیستم های مدیریت محتوا عنوان صفحه شما داخل تگ h1 قرار میگیرد.با این حساب در متن خود از تگ های h2 و h3 استفاده کنید. کلمه های کلیدی را در تگ های h2 به کار ببرید اما حواستان باشد تیتر هایتان را با کلمات کلیدی بمب باران نکنید.حد اکثر از ۲  تگ h2 استفاده کنید .و بعد از آن دو یا سه تگ h3.

url صفحه :
در آدرس صفحه خود یک بار از کلمه کلیدیتان استفاده کنید.سعی کنید تا حد امکان از کلماتی مانند (از ،به ،را و ..) در ادرس صفحه استفاده نکنید.به عنوان مثال:

/بهینه-سازی-صفحه-کلمات-کلیدی/https://berland.ir

توضیحات متا :
در مقاله های قبل در خصوص توضیحات متا صحبت کرده بودم.توضیحات متا در هنگام جستجو زیر عنوان مطلب برای کاربر نمایش داده میشود.اگر توضیحات متا را برای صفحه خود مشخص نکنید موتور های جستجو بخشی از متن را به عنوان توضیحات نمایش میدهند. درون توضیحات متا نیز از یک یا دو کلمه کلیدی استفاده کنید.یادتان باشد توضیحات متا تفاوت زیادی با محتوا شما نداشته باشد.توضیحات متا باید چیزی در حدود ۷۰ تا ۱۷۰ کاراکتر داشته باشد.

تصاویر :
در تگ alt هر تصویر توضیحاتی در خصوص عکس داده میشود تا در صورت بروز هر گونه اشکال و نمایش داده نشدن تصویر برای کاربر متن جایگزین به جای تصویر به کاربر نشان داده شود و کاربر متوجه ماهیت تصویر گردد.در متن جایگزین خود برای عکس ها نیز از کلمات کلیدی استفاده کنید.

جمع بندی :
محاسبه چگالی عبارات کلیدی یکی از لازمه های سئوی محتوا در راستای افزایش ترافیک صفحات وب میباشد.با رعایت استاندارد های لازم و انتخاب صحیح کلمات کلیدی میتوانید شانس دیده شدن و کسب جایگاه بهتر نسبت به رقیبانتان را بیشتر کنید. برای سئوی محتوا باید کل صفحه خود را در نظر داشته باشید و نه فقط متن.از تصاویر ،تیترها ،عنوان خوب،توضیحات متا و ادرس صفحه غافل نباشید و کلمات کلیدیتان را به درستی در هر یک به کار ببرید.

به نظر شما چه نکات دیگه ای را باید برای سئوی محتوا در نظر داشت؟

امیرحسین للـه ئی

امیرحسین للـه ئی
امیرحسین للـه ئی فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، مدیر و نویسنده وبسایت برلند.علاقمند به کسب و کار اینترنتی و هر آنچه که به آن مربوط است.امیدوارم در کنار شما همراهان خوب برلند بتوانم به دانسته های خودم و شما کمی اضافه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *