بازاریابی شبکه های اجتماعی در کسب و کار

امروزه در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی مقالات و مطالب متفاوت و زیادی نوشته می‌شود. و شاهد حضور بیش از پیش برند‌ها و کسب و کارها در شبکه های اجتماعی هستیم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی تعریف واحد و مشخصی ندارد. ولی با توجه به نحوه استفاده و کار با شبکه های اجتماعی به طور کلی بازاریابی شبکه های اجتماعی را می‌توان این چنین تعریف کرد:

بازاریابی شبکه های اجتماعی ، نوعی از بازاریابی اینترنتی است که در آن افراد و کسب و کار سعی در برقراری ارتباط با مخاطبان وهمچنین برند سازی و تبلیغ محصولات خود را دارند.

بنا بر این تعریف می‌توان گفت در بازاریابی شبکه های اجتماعی هدف برقراری ارتباط با مخاطبان است و فروش مستقیم محصولات در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

در بازاریابی شبکه های اجتماعی سعی می‌شود با ایجاد محتوایی گیرا و مورد پسند ضمن جلب مخاطبان و علاقه‌مندان آن‌ها را به، به اشتراک‌گذاری محتوا و تبلیغ برند شرکت با دوستان و آشنایان خود ترغیب کنند.

اکنون به بررسی مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار اشاره میپردازیم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی ، برند سازی

کاهش هزینه‌های بازاریابی:

یکی از مزیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و بازاریابی است. در شبکه های اجتماعی از هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور رسانه‌های چاپی و اخبار و رادیو و تلویزیون خبری نیست شما می‌توانید تنها با روزی دو ساعت وقت گذاشتن و تولید محتوای ارزشمند و مخاطب پسند مخاطبان خود را ترغیب به استفاده از برند و محصولات خود کنید و هزینه‌های مالی جهت تبلیغات و بازاریابی خود را به شدت کاهش دهید و صدای خود را به گوش مخاطبان بی‌شمار شبکه‌های اجتماعی برسانید.

 

همچنین بخوانید:انواع تبلیغات آنلاین

 

برند سازی ، شناسایی بهتر کسب و کار:

یکی از مهمترین اهداف شرکتها برند سازی برای بهتر دیده شدن است. در قدیم در کسب و کارهای سنتی این امر از طریق اخبار، رادیو و تلویزیون و رسانه‌های چاپی انجام می‌شد ولی امروزه این کار با توجه به رشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و استفاده افراد مختلف با عقاید و علایق مختلف از شبکه های اجتماعی از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد. یک شرکت می‌تواند با تولید محتوای ارزشمند صدای برند خود را به گوش مخاطبان شبکه‌های اجتماعی برساند و با انتشار محتوای مناسب در این شبکه‌ها مخاطبان بالقوه خود که برای اولین بار پست شما را مشاهده می‌کنند آنها را مشتاق به شنیدن صدای خود کنید. با این کار مخاطبان شما از یک کاربر بی‌تفاوت به یک کاربر علاقه‌مند تبدیل می‌شوند وخود به تبلیغ برند و محصولات شما ترغیب می‌شوند.

ایجاد فرصت‌های تجاری بیشتر:

شرکت‌ها با ایجاد پست‌های حرفه‌ای در شبکه های اجتماعی و انتشار آنها قطعا فرصت‌های بیشتری ایجاد می‌کنند. هر فیلم، عکس و یا کامنتی ک در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید این شانس را ایجاد می‌کنید که از طرف یکی از مخاطبان شما واکنشی نشان داده شود و به بازدید از وب سایت شما و در نهایت عقد قرارداد تجاری با شما تبدیل شود.

وفادارسازی مشتریان:

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مخاطبان برندهایی را که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند به آن وفادارترند. شرکت‌ها می توانند با داشتن یک برنامه منظم و همچنین استراتژی مشخص فرایند وفادارسازی مخاطبانشان را به درستی انجام دهند. شرکتها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار قدرتمندی برای برقراری ارتباط با مخاطبانشان استفاده کنند.

شناسایی رفتار مخاطبان و نیازهای آنها:

در شبکه های اجتماعی شما می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد علایق و رفتارهای مخاطبان خود جمع‌آوری کنید مثلا می‌توانید با رصد کامنت‌های آن‌ها متوجه شوید که مردم در مورد کسب و کار شما چه نظر و چه فکری دارند. با جمع‌آوری و آنالیز دقیق پست‌های خود و کامنت‌های مخاطبان خود می‌توانید آن دسته ازمحتوایی را که مورد توجه مخاطبانتان قرار گرفته و استقبال بیشتری داشته را شناسایی و به تولید محتوای مشابه آن‌ها بپردازید در این شبکه‌ها از تبلیغات مستقیم محصولات و خدمات خود بپرهیزید که این استراتژی اشتباهی است.

بهبود رتبه در موتورهای جستجو:

یکی از روش‌های جذب مخاطب بهینه‌سازی وب سایت و یا همان سئو (SEO) است. یکی از پارامترهای امتیازدهی گوگل به صفحات وب جهت رتبه‌بندی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد ترافیک هدفمند در این شبکه‌ها به سمت وب سایت است. با استفاده از این شبکه‌ها و انتشار لینک‌ها و مطالب و محتوای خود و جذب بازدید کننده‌ها به صورت غیر مستقیم بر روی افزایش رتبه‌بندی سایت خود تأثیر مثبت می‌گذارید. یکی دیگر از نکات مهم در رتبه‌بندی گوگل جست و جوی برند می‌باشد که اگر شما با فعالیت مناسب و مفید مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی را ترغیب به جست و جوی برند خود کنید آن‌ها برندتان را در گوگل جست و جو می‌کنند و وارد وب سایت شما می‌شوند. این امر نشان از محبوبیت و قابل اعتماد بودن برند شما می‌کندو از گوگل امتیاز خوبی دریافت خواهید کرد.

 

همچنین بخوانید:تبلیغات ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یک بازاریابی پربازده در کسب و کار ها

اکنون به معرفی و توضیح مختصری در مورد چند شبکه اجتماعی پرطرفدار و محبوب می‌پردازیم.

شبکه های اجتماعی

اینستاگرام: اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب و مبتنی بر گوشی‌های موبایل برای ارسال عکس و فیلم‌های مورد علاقه با دوستانتان یا هر شخص دیگری می‌باشد.

فیسبوک: فیسبوک یکی از محبوب‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که به وسیله آن می‌توانید تصاویر و مطالب دلخواه و مورد علاقه خود را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید و حتی دوستان قدیمی خود را در صورتی که در این شبکه اکانت داشته باشند نیز پیدا کنید.

توییتر: توییتر به دلیل سرعت به اشتراک گذاشتن اطلاعات به محض وقوع و ارتباط بی درنگ با مخاطب و ارسال اطلاعات به صورت رک ، بی پرده، وبدون حاشیه یک شبکه اجتماعی منحصر به فرد است. در واقع توییتر یک شبکه خبری شخصی است که مهمترین اخبار زندگی، احساسات، عقاید و اتفاقات عادی پیرامون خود را می‌توانید با دوستان خود و یا دیگران به اشتراک بگذارید.

لینکدین: لینکدین یکی از شبکه های اجتماعی است که در بین متخصصان و طراحان وب سایت محبوب می‌باشد.در این شبکه شما می‌توانید با کسانی که در حوزه کاری شما فعالیت می‌کنند آشنا شده و با آنها تبادل نظر کرده وبه آخرین امکانات و مقالات موجود در زمینه کاری خود آشنا شده و دسترسی پیدا کنید. برای این کار شما باید ابتدا یک پروفایل در لینکدین ایجاد کرده و یک رزومه برای خود بسازید. پروفایل شما در واقع همان رزومه شما است. هر چه قدر رزومه قدرتمندتری داشته باشید افراد بیشتری جذب شما شده و شانس دیده شدن شما بیشتر می‌شود.

یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی، روابط عمومی و برند سازی شرکت‌ها در شبکه‌های اجتماعی است.

امیرحسین للـه ئی

امیرحسین للـه ئی
امیرحسین للـه ئی فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، مدیر و نویسنده وبسایت برلند.علاقمند به کسب و کار اینترنتی و هر آنچه که به آن مربوط است.امیدوارم در کنار شما همراهان خوب برلند بتوانم به دانسته های خودم و شما کمی اضافه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *