بوم مدل کسب و کار چیست؟ چگونه بوم کسب و کارمان را بنویسیم؟

اگر بخواهید خیلی خلاصه و سریع کسب و کارتان را برای دیگران تشریح کنید به گونه ای که ماهیت کسب و کار و یا استارت آپتان را به صورت کلی تشریح کرده باشید بوم مدل کسب و کار بهترین راه برای نمایش کلیت یک کسب و کار است.

بوم مدل کسب و کار  (Business Model Canvas) ، از ۹ بخش تشکیل شده است که مجموع این ۹ بخش، کلیت یک کارآفرینی (استارت آپ یا دیگر کسب و کارها) را به نمایش در می آورد.

سوال؟  آیا شما هم به بوم مدل کسب  کار احتیاج دارید؟
در واقع باید بگم هر کسی که قرار است به نحوی یک کار آفرین باشد یک استارتاپ را ایجاد کند و یا حتی برای بازسازی و مدیریت یک کسب کار اقدام کند به یک بوم مدل کسب و کار احتیاج دارد.اما در پاسخ به این سوال که چرا باید بوم مدل کسب و کار داشته باشیم دوباره اشاره میکنم به مسئله که بوم مدل کسب و کار، خیلی سریع و خلاصه و جامع، کسب و کارتان را به نمایش در می‌آورد. داشتن یک بوم مدل کسب و کار مزایا دیگری نیز برای شما به همراه دارد:

اگر برای جذب سرمایه به سرمایه گذار و یا شریک تجاری احتیاج داشته باشید میتوانید خیلی بهتر سرمایه گذاران را متقاعد کنید.
مورد بعدی از کاربردهای بوم مدل کسب و کار در نوشتن طرح کسب و کار (طرح تجاری) شما میباشد.زمانی که کلیت کسب وکارتان را خلاصه کرده باشید نوشتن طرح کسب وکارتان ساده تر خواهد شد.
قبل از اینکه شروع کنید و هزینه ای پرداخت کنید میتوانید نگاهی کلی به کسب و کارتان بیاندازید.و…

اگر شما هم مواردی به ذهنتون میرسه زیر همین پست کامنت بزارید.

همچنین بخوانید:نحوه نوشتن یک طرح کسب و کار

خب!حالا که توضیحی از بوم مدل کسب و کار دادم بریم سراغ معرفی ۹ بخش اصلی بوم مدل کسب و کار،سعی میکنم با زبان ساده هر بخش را معرفی کنم و مثال هایی برای هر بخش بیاورم تا ایده ای کلی برای نوشتن بوم مدل کسب و کارتان داشته باشید.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

اولین بخش مشتریان هستند:
در این بخش شما باید بازار هدف خودتان را ارزیابی کنید، بر اساس یک سری ویژگی ها مشتریانتان را بشناسید وبنویسید قرار است چه کسانی مشتری شما باشند.

بخش دوم ارزش پیشنهادی:
منظور از ارزش پیشنهادی این است که شما چه امتیازاتی و چه ارزش هایی برای مشتریانتان در نظر دارید.در واقع باید بدانید چه مزیت هایی(مانند امکان خرید آسانتر، قیمت مناسبتر،کیفیت بالاتر و…) را نسبت به رقبای خود برای مشتریانتان فراهم خواهید کرد تا شما انتخاب اول آنها باشید.

سومین بخش کانال توزیع:
در این قسمت باید مشخص کنید که چگونه خدمات و کالاهای خودتان را در اختیار مشتریان قرار میدهید.قبل از شروع کار باید بدانید خدمات وکالاهایتان از چه کانالی توزیع وعرضه خواهند شد.

چهارمین بخش ارتباط با مشتری:
در این بخش مشخص میکنید که چه راه های ارتباطی میان کسب و کار و مشتریانتان قرار است ایجاد کنید.چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار میکنید و این ارتباط را چگونه حفظ میکنید؟

پنجمین بخش جریان درآمد:
نحوه درآمدزایی کسب و کار یا استارتاپتان چگونه است؟برای مثال با فروختن حق عضویت؟ بهای خدمات؟ حق استفاده از نام تجاریتان و …..

بخش ششم منابع اصلی کسب و کار:
در بخش دوم مشخص کردید که چه امتیازات و ارزش هایی را برای مشتریان خود به ارمغان خواهید آورد حال باید مشخص کنید برای عملی شدن این ارزش ها و امتیازات به چه منابعی نیاز دارید؟مانند تجهیزات منابع انسانی و مالی و…

بخش هفتم فعالیت‌های اصلی:
برای محقق کردن ارزش هایی که قرار است برای مشتریانتان بیافرینید چه فعالیت هایی انجام خواهید داد؟در این بخش اصلی ترین فعالیت های کسب و کارتان را مشخص میکنید.

بخش هشتم شرکای کلیدی:
شرکای تجاری و کسب و کارهایی که قرار است با آنها همکاری داشته باشید را مشخص میکنید.

بخش نهم ساختار هزینه‌ها:
هزینه های مورد نیاز و اساسی برای شروع کار،پایداری و توسعه کسب و کارتان را باید مشخص کنید
هزینه‌های یک‌باره: مثل خرید نرم‌افزار
هزینه‌های ثابت: مثل حقوق کارمندان
هزینه‌های متغیر: مثل هزینه تبلیغات

امیرحسین للـه ئی

امیرحسین للـه ئی
امیرحسین للـه ئی فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، مدیر و نویسنده وبسایت برلند.علاقمند به کسب و کار اینترنتی و هر آنچه که به آن مربوط است.امیدوارم در کنار شما همراهان خوب برلند بتوانم به دانسته های خودم و شما کمی اضافه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *