استراتژی موفق در بازاریابی

خلق یک استراتژی موفق در بازاریابی

سلام به همه دوستان خوب برلند.داستانی که میخوام این مطلب رو باهاش شروع کنم خوب یادم نیست جایی خوندم یا از کسی شنیدم.ولی داستان جالبی از یک ایده خیلی خوب بازاریابی یک گلفروشی هست که احتمالا برای شما هم جذاب باشه.این ایده جالب از این قرار هست که زمانی که به این گلفروشی میرید و گلی رو میخرید از شما میخواد که تاریخ تولد و آدرس کسانی که براتون مهم هستند مثل مادر،همسر،فرزند و یا هر کسی دیگه ای رو که خودتون میدونید بگید و اون رو داخل یک سر رسید یادداشت میکنه تا در روز تولد این اشخاص با شما تماس بگیره و تولدشون رو براتون یادآوری کنه.و در صورتی که دوست داشته باشید دسته گلی رو براشون میفرسته.

به قول غربی ها (wow) 🙂 چه ایده جالبی!

احتمالا تبلیغات گسترده رسانه ای یک گلفروشی بزرگ رو دیده باشید که اپلیکیشنی رو طراحی کرده که میتونید از طریق این اپلیکیشن گل سفارش بدید.این هم فکر خوبیه ! اما شما کدومو ترجیح میدید؟ من که ترجیح میدم مثلا روز تولد مادرم باهام تماس بگیرن بگن یک دسته گل آماده کردیم برای تولد مادرتون اگه دوست دارید ارسالش کنیم.

خب ی مقایسه کوتاه کنیم این دو ایده رو: 

گل فروش اول تنها هزینه برای بازاریابیش چندتا سر رسید و مبلغی برای تماس با مشتریانش هست. درصورتی که گل فروش دوم ابتدا باید زیر ساخت های لازم رو تهیه کنه بعد چند میلیونی برای طراحی،ساخت و نگهداری  اپیلیکیشن هزینه کنه و احتمالا یکی دوتا اپراتور هم برای مدیریت اپلیکیشن باید استخدام کنه!

ایده گل فروشی اول جذاب و جالب هست به طوری که من از کسی دیگه شنیدم و خودم دارم برای شما تعریف میکنم! اما ایده گل فروش دوم این روزها بازار داغی داره تا جایی که اپلیکیشن سفارش نان و خواروبار و غذا و همه رقمش رو دیدیم!

گل فروش اول حس بهتر و صمیمانه تری رو در شما ایجاد میکنه و این طور تلقین میشه که شما براشون مهم هستید.در ایده دوم شما فقط یک ارتباط ماشینی رو تجربه میکنید.

خب تا همین جا فکر میکنم کافی باشه.هدف من از مطرح کردن این دو ایده در یک بازار این هست که میخوام به شما بگم یک ایده خوب چی میتونه باشه.

بازاریابی یک متد یا یک روش خاصی نداره احتمالا سایت های زیادی رو ، زیر و رو کرده باشید تا یک روش بازاریابی ایده آل پیدا کنید.اما اگر بخوام صادق باشم باید بگم خیلی از ایده ها یی که در اینترنت مطرح میشن یا منسوخ شدن و یا اینکه از سایت های  خارجی ترجمه و خدمت شما تقدیم شدن که اساساً برای بازار کشور ما متناسب نیستند! هر کسب و کاری شرایط خودش رو داره و معیار های هر کسب و کاری با توجه به امکانات و منابع اون کسب و کار متفاوت هست.چرا این حرف رو میزنم؟ مشخصا میخوام به شما دوست عزیزم بگم که بهترین استراتژی برای کسب و کار تون رو خودتون باید خلق کنید. باید شناخت خوبی از بازار و مشتری هاتون داشته باشید خوب بدونید که مشتریان شما دنبال چه چیزی هستند در واقع به کسب و کارتون از دید یک مشتری نگاه کنید.

همچنین بخوانید: پیدا کردن ایده مناسب برای شروع کسب و کار

خلاقیت و ایده پردازی کنار مهارت و تخصص شما مثل یک کاتالیزر عمل میکنه و تا حد بسیار خوبی باعث رشد تجارت شما خواهد شد.شاید خودتون ذهن خلاقی نداشته باشید و یا فرصت کافی برای ایده پردازی رو نداشته یا اینکه خیلی از ایده هایی که به فکرتون میرسه قبلا توسط اشخاص دیگه اجرا شده باشه.نیازی نیست به این خاطر نگران یا نا امید بشید.هر جا که هستید محکم بشنید تا یک راه حل خوب و تست شده رو براتون توضیح بدم.

ارتباط ایده پردازی با تسلط و تخصص:

چطور یک بازاریاب موفق باشیم؟ ، ایده خیلی خوب برای بازاریابی

یکی از مهم ترین فاکتور ها برای ایده پرداز بودن در هر زمینه و موضوعی تسلط و تخصص شما در اون زمینه هست.اگر نمیتونید ایده های دسته اولی  رو ارائه کنید احتمالا تخصص یا تسلط کافی در موضوع خودتون رو ندارید.زمانی که شما تسلط کافی به عناصر و فاکتور های یک موضوع رو داشته باشید به طرز جالبی ایده های دسته اول خودشون در ذهن شما شکل میگیرند.به طور مثال یک نقاش حرفه ای میتونه هر روز یک ایده خوب برای کشیدن یک نقاشی رو داشته باشه! پس اگر قصد دارید برای بازاریابی کسب و کارتون ایده های خوب و اثر بخش داشته باشید اول از هر چیزی باید مطالب بروز  و  کاربردی در این زمینه رو مطالعه کنید تا به حد قابل قبولی در این عرصه مهارت پیدا کنید!

دیدن ایده های دیگران و تقلید از ایده ها:

ایده برای بازاریابی ، استراتژی موفق در بازاریابی

دو سال پیش وقتی میخواستم وبسایتی رو راه اندازی کنم متوجه شدم که باید برای عناصر گرافیکی سایت از فتوشاپ استفاده کنم.هیچ شناختی از این نرم افزار نداشتم و هیچ وقت ازش استفاده نکرده بودم برای شروع عضو چند تا از سایت های آموزش نرم افزار های گرافیکی شدم و از آموزش های رایگانی که داشتن استفاده میکردم بعد از اینکه کار با بخش های مختلف فتوشاپ رو یاد گرفتم در واقع همون بحث تخصص و تسلط که عرض کردم موقع این شده بود که شروع کنم به طراحی اما واقعا هیچ ایده ای به ذهنم نمیومد!خب راه حل من تقلید و کپی کاری بود! کی میگه کپی کردن بدِه؟ کپی کردن و تقلید کردن تمرینی میشه برای شما تا یادبگیرید از هر امکاناتی چطور بهره ببرید این کپی کاری ها کم کم تبدیل میشه به الهام گرفتن و بعد از مدتی دیگه ذهن شما خودش میتونه ایده های جدید و دسته اولی پیدا کنه!

از دیگران بپرسید! : 

ایده های خوب در بازاریابی

شما با یکم صبر و حوصله ، تمرین و یادگیری به جایی میرسید که کم و بیش میتونید ایده های خوبی رو پیدا کنید،اما یک سوال این ایده شما واقعا بدرد بخور هست؟ بهترین راه این هست که قبل از پیاده سازی و اجرای ایده هاتون راجع این ایده پرس و جو کنید از مشتریانتون تقاضا کنید در مورد ایدتون نظر بِدَن تا متوجه بشید چه میزان استقبال میشه از ایده شما،مزیت این کار این هست که شما متوجه خواهید شد که چه نوع ایده هایی خوب هستند و کاربرد دارند و چه ایده هایی بخت و اقبال کمتری  برای یک موفقیت تجاری  رو دارند. علاوه بر این شما بدون اینکه هزینه ای کرده باشید متوجه شانس خودتون خواهید شد و در صورت جالب نبودن ایدتون پولی از جیبتون خارج نشده!

مورد های دیگه هم میشه به این لیست اضافه کرد مثل بحث و تبادل نظر،استخدام یک متخصص بازاریابی و… بقیه مورد ها رو شما در کامنت های زیر همین پست بگید!

جمع بندی:

تو این مقاله سعی کردم به شما بگم برای اینکه بتونید ایده بازاریابی خوبی برای کسب و کارتون داشته باشید بهترین راه این هست که به شناخت و تسلط خوبی در این علم برسید و کم کم با دیدن ایده های جالب و جذاب دیگران خودتون بتونید ایده های کاربردی رو ارائه کنید. در محیط اینترنت صد ها ایده برای بازاریابی مطرح شده اما به ندرت میشه ایده های کار آمدی رو از اینترنت پیدا کرد و همیشه صرف هزینه های بالا و بهره بردن از تکنولوژی لزوما بهترین ایده نیست. امیدوارم که تونسته باشم تا حدی راه رو براتون روشن کرده باشم.

 

امیرحسین للـه ئی

امیرحسین للـه ئی
امیرحسین للـه ئی فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، مدیر و نویسنده وبسایت برلند.علاقمند به کسب و کار اینترنتی و هر آنچه که به آن مربوط است.امیدوارم در کنار شما همراهان خوب برلند بتوانم به دانسته های خودم و شما کمی اضافه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *