راه های جذب مشتری

راه های جذب مشتری و حفظ مشتری های قدیمی

یکی از مهمترین راه‌های موفقیت و کسب درآمد در هر تجارت یا کسب و کاری، جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قدیمی است. خیلی مهم است که خود و محصولاتتان را طوری معرفی کنید که نه تنها افراد را به سمت خود بکشانید بلکه آنها را ترغیب نمایید دوباره به سمت شما برگشته و مشتری دائم شما شوند.

برای جذب مشتری راهکارهای مختلفی ارائه شده است که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

راهکار های جذب مشتری ، راه های جذب مشتری ، حفظ مشتری قدیمی ، پیدا کردن مشتری های جدید

راهکارهای جذب مشتری

۱-محل:

محل راه‌اندازی یک تجارت یا کسب و کار در موفقیت آن نقش مهمی دارد. فقط محله‌ای که در آن کسب و کارتان را راه انداخته‌اید مهم نیست علاوه بر آن موقعیت قرار گرفتن کسب و کارتان در آن محله از نظر اینکه در کدام قسمت خیابان یا در کنار کدام فروشگاه باشد مهم است. بارها شنیده‌ایم که خیلی از افراد با اینکه یک فروشگاه را دوست دارند اما بخاطر شلوغی محل یا کمبود جای پارک از رفتن به آنجا منصرف می‌شوند.

۲-تبلیغات:

بعد از انتخاب محل مناسب خیلی مهم است که کسب و کارتان را به روش صحیحی تبلیغ کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند که تبلیغات هزینه است در صورتی که اگر تبلیغات به صورت درست و تاثیرپذیر انجام گیرد نوعی سرمایه‌گذاری است. برای تبلیغات موفق راههای مختلفی همچون روزنامه، مجلات، رادیو، تلویریون، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی را می‌توانید استفاده کنید. حتی در تبلیغات می‌توانید از حراج‌های دو روزه یا بن‌های تخفیف استفاده کنید. حراج باعث می‌شود مشتریان به سمت شما هجوم بیاورند و وقتی که به شما مراجعه کردند و قیمت‌ها را مناسب و خدمات ارائه شده را خوب ارزیابی کردند باعث می‌شود دوباره به سمت شما برگردند و به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند چه در حراج باشید یا نباشید.

۳-قیمت‌ها:

قیمت‌ها یکی از مهمترین جنبه‌های دنیای تجارت است اگر چه شما دوست دارید سود بیشتری داشته باشید اما لازم است که قیمت‌هایتان را در رقابت با محصولات و خدمات مشابه یا حتی کمی پایین‌تر ارائه نمایید. قطعا اگر مشتریان بدانند که در فلان موقعیت یا چند متر بالا یا پایین‌تر محصول مورد نیاز خود را می‌توانند با قیمتی کمتر تهیه نمایند به آنجا مراجعه می‌کنند. برای آنها هیچ چیز جذاب‌تر از این نیست که محصول مورد نیاز خود را با قیمتی پایین‌تر بخرند. برای این کار روش‌های مختلفی مانند حراج، بن‌های تخفیف، طرح‌های تشویقی و هزار راه و ترفند دیگر می‌توانید استفاده کنید. با پایین آوردن قیمت‌ها و سود کمتر می‌توانید با فروش بیشتر آنرا جبران کنید.

۴-رفتار دوستانه:

بداخلاقی، بدزبانی، بی ادبی و عدم توجه به روحیات مشتری یکی از مشکلات بزرگ کسب و کارها در جذب مشتری می‌باشد. یک رفتار ناپسند با یک مشتری می‌تواند ذهنیت او را نسبت به کسب و کار شما تغییر داده و خود باعث تبلیغات منفی علیه شما گردد. و خیلی از مشتریان بالقوه شما را از مراجعه به شما منصرف کند. سعی کنید با مشتریان خود حرف بزنید، به آنها لبخند بزنید، به درخواست مشتریان خود توجه کنید، به حرف‌های آنها با دقت گوش کنید، پیشنهاد بدهید نه اینکه فروش محصولات خود را به آنها تحمیل کنید.

۵-آگاهی داشتن نسبت به کسب و کار و محصولات و خدمات خود:

خیلی مهم است که همه افراد و کارمندان یک شرکت یا فروشگاه از محصولات و و خدمات قابل ارائه خود آگاهی و اطلاعات کافی و صحیح داشته باشندتا در صورتی که برای مشتری سؤالی پیش بیاید بتوانند به تمامی سؤالات مشتری اطلاعات کافی و در عین حال درست و واقعی ارائه بدهند. وجود افراد آگاه و مطلع در شرکت یا فروشگاه خیلی مهم است چون ممکن است مشتری از شرکت یا فروشگاه شما رفته و دیگر برنگردد.

۶-ظاهر:

تاثیر اول ماندگارترین تاثیر است. این قضیه نه تنها در روابط میان فردی بلکه در مورد تجارت نیز صدق می‌کند. وقتی کسی وارد فروشگاهی می‌شود اگر ظاهر فروشگاه مرتب نباشد و اجناس به صورت نامرتب چیده شده یا در اطراف پخش باشند یا بوی بدی در فضای فروشگاه جریان داشته باشد مطمئنا مشتری از آنجا خواهد رفت و دیگر به آنجا بر نخواهد گشت.
چند نکته کلیدی در مورد جذب مشتری و حفظ مشتریان قدیمی

حفظ مشتری قدیمی

برای جذب مشتری جدید از مشتریان قدیمی غفلت نکنید: اگر چه جذب مشتری جدید جذاب است ولی اگر مشتری قدیمی احساس کند اهمیت خود را از دست داده است شما را ترک خواهد کرد. تحقیقات نشان داده است که هزینه جذب یک مشتری جدید، بین ۵ تا ۱۱ برابر نگهداری یک مشتری قدیمی است. ضرر و زیان از دست دادن یک مشتری در حکم فرار ۱۰۰ مشتری دیگر است.
حالت بدون باخت برای مشتری به وجود بیاورید: مشتری هیچ وقت نباید بازنده باشد و حتی نباید چنین احساسی داشته باشد. اگر مشتری احساس کند در یک معامله بازنده است دیگر به فروشگاه شما بر نخواهد گشت. همیشه از تکنیک برنده برنده استفاده کنید. برای اینکار دو راه وجود دارد:

الف) فروشنده برای حفظ مشتری و افزایش وفاداری او در مواردی سود کم را تحمل کند. البته برای یک دوره کوتاه.

ب) برای حفظ وفاداری مشتری به او تخفیف بدهید هر چند با این کار سود شما کمتر می‌شود ولی با افزایش تعدادمشتری و فروش بیشتر این کمبود جبران خواهد شد.

جذب مشتری

در صورت بروز مشکل در ارتباط با مشتری سریع آن را حل کنید:

در ارتباط کسب و کار با مشتریان ممکن است مشکلات یا شکایتی به وجود بیاید. ایجاد بخشی با عنوان رسیدگی به شکایات می‌تواند علاوه بر بهبود روابط با مشتریان، دیدگاههای مثبت آنها را جلب نموده و باعث افزایش وفاداری آنها گردد.
مشتری خواستار لذت است نه تامین رضایت: علاوه بر رضایت مشتری از محصول و خدمات ارائه شده لذت بردن از محصولات و خدمات نیز باعث افزایش وفاداری مشتری می‌گردد. اگر بتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و به درخواست آنها گوش دهید قطعا آنها از این رابطه لذت خواهند برد. مشتریان برای لذت بردن از خدمات و محصولات نباید هزینه‌ای بپردازند.

بیاد داشته باشید که مشتری حق انتخاب دارد:

با توجه به گسترش روز افزون بازارها و تنوع در ارائه خدمات و محصولات نمی‌توان به وفاداری مشتری مطمئن بود. مشتریان به ظاهر راضی هم ممکن است با کوچکترین روزنه‌ای به شرکت رقیب روی بیاورد. هر شرکت یا سازمانی به محض مشاهده چنین حالتی باید رابطه خود را با مشتریان بیشتر و نزدیکتر نماید. با یک تماس ساده و شنیدن نظر مشتری در مورد محصول و یا خدمت می‌تواند این رابطه را تقویت کرد.

خود را به جای مشتری بگذارید تا احساسات او را درک کنید:

گاهی اوقات خود را به جای مشتری گذاشته که به شرکت یا فروشگاه شما وارد می‌شود. آیا از نحوه استقبال در هنگام ورود رضایت دارید؟ این کار باعث می‌شود مشتری خود را بیشتر درک کنید و موازنه بین مشتری و محصول به نحوی باشد که بیشتر به نفع مشتری باشد.

از تکنیک‌های جدید بازاریابی استفاده کرده و محصولات و خدمات جدید ارائه دهید:

روش‌های بازاریابی و تبلیغات خود را به روز کرده و با علم و تکنولوژی روز پیش بروید. اگر به همان روش قدیمی و تکراری عمل کنید مشتریان شما نیز تکراری و قدیمی خواهند بود. ولی با استفاده از روش‌های جدید مشتریان جدید جذب خواهید کرد. سعی کنید محصولات و خدمات جدید ارائه دهید. مطلع ساختن افراد از آنها راهی برای جذب مشتری جدی خواهد بود.

امیرحسین للـه ئی

امیرحسین للـه ئی
امیرحسین للـه ئی فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، مدیر و نویسنده وبسایت برلند.علاقمند به کسب و کار اینترنتی و هر آنچه که به آن مربوط است.امیدوارم در کنار شما همراهان خوب برلند بتوانم به دانسته های خودم و شما کمی اضافه کنم.
  1. Avatar

    واقعا تو این بازار کساد پیدا کردن مشتری جدید و حفظ کردن مشتریای قدیمی هنر میخواد.دیگه جوری شده که ی مشتری میاد ی چیزی میخره میره تا سال دیگه حالا من سعی میکنم از فرمایشات شما استفاده کنم توکل به خدا انشالله که جواب بده

    • امیرحسین للـه ئی

      درود سامان عزیز
      بله اما بخاطر داشته باشید که تو همین بازار کساد و اوضاع نابسامان هستند کسب و کار هایی که درآمد قابل توجهی دارن و میزان فروششون هر روز رو به افزایشه.امیدوارم که تونسته باشم کمکی بهتون کرده باشم.موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *