اصول تبلیغات در شبکه های اجتماعی

راه و روش صحیح و اصولی تبلیغات در شبکه های اجتماعی

سلامی دوباره به کاربرای عزیز وبسایت برلند.مدتی بود که کم کار شده بودم و مطالب زیادی منتشر نکردم.اما امروز تصمیم دارم از اصول تبلیغات در شبکه های اجتماعی براتون بنویسم.

هفته گذشته تحقیقات مفصلی در دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و توییتر داشتم و داده های زیادی رو برای تحلیل این دو شبکه اجتماعی که تعداد زیادی کاربر فارسی زبان دارند رو برای گسترش فعالیت های کاری خودم جمع کردم.نتایج این تجزیه تحلیل ها برام خیلی جالب بود و به  همین علت تصمیم گرفتم بخش هایی از این تحقیق رو با شما به اشتراک بزارم.

نحوه تبلیغات در شبکه های اجتماعی

تبلیغات  در شبکه های اجتماعی چگونه انجام میشود؟

احتمالا شما هم رنج دیدن تبلیغات ناخواسته در شبکه های اجتماعی رو به جان خریده اید.زمانی که وارد صفحه شخصیتان در شبکه های اجتماعی مختلف میشوید شاهد تبلیغات گسترده ای در سطح فضای مجازی هستید و عموما دیدن این تبلیغات بسیار آزار دهنده میباشد.اما اگر خودمان قصد تبلیغات در فضای مجازی را داشته باشیم تکلیف چیست؟ چگونه تبلیغ کنیم تا محصولات و خدمات ما دیده شوند و بیشترین شاخص بازدهی رو بابت هزینه هایی که صرف تبلیغاتمون میکنیم داشته باشیم؟

قبل از اینکه بخواهم جوابی به این سوال بدهم ابتدا با هم اشتباهاتی که بسیاری از تبلیغ دهندگان در شبکه های اجتماعی انجام میدهند رو بررسی کنیم :

۱.استفاده نکردن از آمار و ارقام و عدم جمع آوری داده ها در خصوص بازار هدف
جمع آوری داده ها از شبکه های اجتماعی به جهت تبلیغ در آن کمی سخت میباشد.(داده هایی مانند علایق ، سلیقه ها ، دغدغه ها ،خواسته ها ، جنسیت ، رنج سنی، محل زندگی،اطلاعات تماس و …) این داده ها معمولا توسط کمپانی مالک (سازنده شبکه اجتماعی) در اختیار شرکای تجاری به منظور هدفمندی در نمایش تبلیغات و همچنین توسعه محصول و خدمات ، قرار داده میشود.

شرکت های کوچک و متوسط که دسترسی به داده های دقیق ثبت شده توسط کمپانی های مالک را ندارند راهکار های متفاوتی پیشه میکنند.زمانی که شما به عنوان یک مدیر توانایی ثبت و ضبط داده های دقیق  و در نهایت شناخت کافی را از بازار هدف خودتان نداشته باشید احتمال بر باد دادن سرمایه و زمان در امور تبلیغاتی و توسعه محصولاتتان بسیار زیاد خواهد بود.

۲.پیروی کورکورانه
بسیاری از تبلیغ دهندگان در فضای مجازی ایده ای برای ساخت تبلیغ و نمایش تبلیغ خود ندارند.بدون اینکه برنامه دقیق جامع برای نمایش تبلیغ و محصول  خود در سطح فضای مجازی داشته باشند اقدام به پرداخت هزینه به پیچ هایی که تعداد مخاطبان بالایی دارند، میکنند! و همین مسئله علاوه بر نادیده گرفته شدن تبلیغات توسط کاربران موجب ازارده خاطر شدن و بی اعتنایی  کاربران به برند تبلیغ دهنده میشود.

۳.استفاده از تبلیغات مستقیم
منظور من از تبلیغات مستقیم چیست؟ زمانی که شما طرحی از محصول یا خدمات خودتتان را به نمایش میگذارید در اصل اقدام به معرفی (تبلیغ) مستقیم (فارغ از دسته بندی انواع روش های بازاریابی و تبلیغات) محصولات یا خدمات خودتان میکنید.شاید با خودتان بگویید در واقع  مقصود ما از تبلیغ کردن همین امر میباشد.پس ایراد این کار چیست؟ توضیح خواهم داد!تبلیغات مستقیم زمانی که شما شناخت و درک کافی از مخاطب و بازار هدفتان داشته باشید فرآیندی ایده آل میباشد اما زمانی  که تبلیغ شما در فضایی عمومی  تر نمایش داده خواهد شد و مخاطب  آن از هر قشر و فرهنگی باشد چه؟  چه تعداد از این افراد به تبلیغات شما اهمیت خواهند داد؟

این شیوه از تبلیغات برای برند های معتبر و شناخته شده که محصولات عمومی تری دارند بازدهی کافی خواهد داشت اما روی صحبت من با مدیران بازاریابی شرکت های کوچک ، متوسط و نوپا با محصولات یا خدماتی نوین میباشد.

تبلیغ مستقیم محصولات یا خدمات در شبکه های اجتماعی برای شرکت های کوچک یا متوسط که مخاطبان شناخت خوبی از شرکت و محصولات آن ندارند فرآیندی هزینه ساز ، زمانبر ، و همراه با بازدهی کمتری خواهد بود.

۴. روش های نادرست در جذب مخاطب
احتمالا بارها زیر هر پستی ، کامنت هایی با مضمون صفحه مارو دنبال کنید ، پست های مارو ببینید و …. مواجه شدید! یکی از اشتباهاتی که ممکن است گرفتار آن شده باشید همین موضوع میباشد.به یاد داشته باشید که باید استراتژی و برنامه هایی را اجرا کنید که کاربران به سمت شما بیایند نه این که به آنها اصرار کنید تا شما را دنبال کنند.

۵.تبلیغ نویسی های نادرست و غیر اصولی
تبیلغ نویسی همان چیزیست که به تبلیغات شما جان میبخشد ، کاربران را کنجکاو میکند ، محصول شما را برجسته میکند ، نام تجاریتان را بر سر زبان ها میاندازد و کاربران را مشتاق به دیدن تبلیغات شما میکند.زمانی که مشغول به نگارش یک تیتر برای تبلیغ  خود هستید باید از تمام ظرفیت های خلاقیتتان بهره ببرید.مبحث تبلیغ نویسی خود یک بحث گسترده میباشد که از حوصله این مطلب خارج است اما در ادامه به حد کفایت به آن اشاره خواهم نمود.

تبلیغ در شبکه های اجتماعیتا اینجا برخی از اشتباهات در اصول تبلیغات در شبکه های اجتماعی را مطرح کردم اما اصول صحیح تبلیغ در شبکه های مجازی چیست؟

روش تبلیغات در شبکه های اجتماعی ، تبلیغات در فضای مجازی

اصولی برای افزایش شاخص بازدهی تبلیغات در فضای مجازی :

در بخش ابتدایی مطلب از اشتباهاتی که در تبلیغات در فضای مجازی رایج میباشد گفتم حال نوبت آن رسیده تا راهکارهای درست و اصولی تبلیغات درشبکه های مجازی را بررسی کنیم :

این بخش رو با یک مثال شروع میکنم. هفته گذشته مشغول بررسی نحوه تبلیغات در شبکه های اجتماعی مختلف بودم و در این بین یکی از این تبلیغات برام جالب تر از بقیه بود.این تبلیغ از قضا برای یکی از سایت های همکار بنده که در زمینه آموزش کسب و کار اینترنتی فعالیت میکند هم بود.تیتر این تبلیغ به این صورت نوشته شده بود :

چگونه در یک سال دو میلیارد درآمد داشته باشیم؟

خب به نظر این تبلیغ بسیار وسوسه کننده میباشد! افراد زیادی هستند که دوست دارند سالانه همچین درآمدی داشته باشند و این پیام میتونه براشون بسیار جذاب باشه!

اما نکته ای که در مورد این تبلیغ وجود دارد بازخورد های به شدت منفی بود! اگر کامنت هایی که  کاربران با مشاهده این تبلیغ نوشته بودن رو بررسی کنید متوجه  عمق این فاجعه خواهید شد.این تبلیغ همزمان در صفحه های مختلفی نشر داده شده بود که من حداقل  شاهد ۶ موردش بودم.

نظراتی که زیر این تبلیغ گذاشته شده بود عمدتا این تبلیغ رو به سخره گرفته بودن ، عده ای ناسزا گفته بودن و برخی از مالکین صفحه گلایه کرده بودن که دائم تبلیغ نشر میدهند.

نکته بعدی این که تعداد دنبال کنندگان صفحه تبلیغ دهنده افزایش محسوسی نداشت و افراد بسیار کمی این تبلیغ رو جدی گرفتند.

به نظر شما چرا این تبلیغ با چنین واکنش هایی روبه رو شد؟ آیا کاربران شبکه های اجتماعی دیوانه هستند و به درآمد سالانه دو میلیارد تومن اهمیت نمیدهند؟

همچنین بخوانید : انواع تبلیغات آنلاین

با تحلیل اشتباهات این تبلیغ به جمع بندی خواهیم رسید که در نهایت جواب تمام سوالاتمان را در خصوص اصول و روش صحیح تبلیغات در شبکه های اجتماعی را در آن خواهیم یافت!

۱.عدم شناخت و اعتماد کاربران

زمانی که کاربران شناخت کافی از هویت کسب و کار شما نداشته باشند به راحتی به شما اعتماد نخواهند کرد.و همین امر باعث میشود شعار های تبلیغاتی شما در نظر آنها بزرگ نمایی و سیاه نمایی باشد.پیش از اینکه اقدام به معرفی محصولات و یا خدمات خود با شعار های خلاقانه کنید بهتر است ابتدا شناختی از برند ، ماهیت کسب و کار و محصولات یا خدماتتان برای کاربران ایجاد کنید.

در بخش اول به این موضوع اشاره کردم که با استفاده از داده های مختلف  میشود بازار هدف را شناسایی  کرد و تبلیغات خودمون رو برای آنها به نمایش بگذاریم.برای مثال زمانی که یک شرکت تولید محصولات ورزشی به کمپانی های مالک سفارش تبلیغات میدهد این تبلیغات برای افرادی نمایش داده میشود که به موضوعات ورزشی و ورزش کردن علاقمند هستند.و همین امر باعث بازدهی بالا تبلیغات خواهد شد. اما اگر شما به عنوان یک شرکت کوچک یا متوسط توانایی پرداخت هزینه های گزاف برای راه  اندازی چنین کمپین های تبلیغاتی رو نداشته باشید.باید کمی هوشمندانه تر عمل کنید.

در مثال بالا اگر این تبلیغ برای کاربرانی نمایش داده میشد که شناخت کافی از پتانسیل کسب در آمد از طریق کسب و کار های اینترنتی را داشتند این تبلیغ با این حجم از بازخورد های منفی رو به رو نمیشد.چرا که رسیدن به همچین ارقامی برای کسب و کار های اینترنتی که به درستی طراحی شده باشند کار سختی نیست!!!

تصحیح این عملکرد : در یک سال اخیر بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان تراکنش آنلاین از طریق درگاه‌های خرید اینترنتی پرداخت شده است. آیا به کسب درآمد از اینترنت فکر کرده اید؟؟؟

۲.اتکا به یک تیتر ساده و نمایش در صفحات مختلف

نوشتن یک تیتر ساده به همراه عکسی که از محصولتان قرار میدهید به تنهایی کافی نیست! ساخت تیزر های خلاقانه هر چند ساده و کوتاه ، تولید محتوا جذاب و سرگرم کننده ، معرفی محیط شرکت و اهداف تجاری ، ارتباط صمیمانه اعضای شرکت با کاربران شبکه های اجتماعی ، راه اندازی نظر سنجی و مسابقه حتی بدون جوایز ! ، استفاده از اینفوگرافیک ، تاثیر بسزایی در جذب کاربران بیشتر خواهد داشت.سعی کنید مطالبی که منتشر میکنید کمی سرگرم کننده باشد.عموم افراد برای سرگرمی از رسانه های اجتماعی استفاده میکنند و نه برای دیدن محتوای تجاری!


خلاقیت و آگاهی برای توسعه کسب و کار در فضای مجازی به همینجا ختم نمیشود! برای اینکه عملکرد بهتری در شبکه های مجازی داشته باشید قبل از اینکه شروع به پرداخت هزینه کنید به خوبی همه چیز رو بررسی کنید نگاهی به صفحات موفق بیاندازید و هشتگ های رایج را بررسی کنید و به آمار و ارقام  ایمان داشته باشید.تمام شرکت های موفق برای اجرای برنامه هایشان از داده های جمع آوری شده استفاده میکنند (موضوعی که متاسفانه برای برخی از مدیران داخلی جا افتاده نیست).

جمع بندی :
هدف خود را از حضور در شبکه های اجتماعی تعیین کنید.با استفاده از داده ها اهداف خود را قابل اندازه گیری کنید.رقابت را بررسی کنید.مشتریانتان را توصیف کنید و ماهیت کسب و کارتان را به آنها شرح دهید.کانال های ارتباطیتان را ایجاد کنید و پیامهایتان را توسعه بدهید.برنامه محتوایی و استراتژی صحیح تبلیغات در شبکه های اجتماعی همین هاست.

امیرحسین للـه ئی

امیرحسین للـه ئی
امیرحسین للـه ئی فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، مدیر و نویسنده وبسایت برلند.علاقمند به کسب و کار اینترنتی و هر آنچه که به آن مربوط است.امیدوارم در کنار شما همراهان خوب برلند بتوانم به دانسته های خودم و شما کمی اضافه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *