راهنمای انتخاب کلمه کلیدی

فرمول انتخاب کلمه کلیدی مناسب یا keyword رقابتی

انتخاب کلمه کلیدی مناسب نقش موثری در دیده شدن مطالب و محتوایی که منتشر میکنید دارد.در صورتی که متنی کاربردی و دسته اول، همراه با کلمه کلیدی مناسب منتشر کرده باشید.خواهید دید چه تاثیر بسزایی در افزایش ترافیک سایت شما خواهد داشت.

کلمه کلیدی چیست؟

زمانی که کاربران محیط وب واژه هایی را در موتور های جستجو مانند گوگل وارد میکنند کلماتی که کاربر به دنبال آن هست همان کلمات کلیدی میباشد.فرض کنید در گوگل این جمله را جستجو میکنید “اخرین مدل گوشی سامسونگ” در گذشته گوگل در دیتابیس خود به دنبال سایت هایی میگشت که نزدیک ترین جمله ها و عبارات وارد شده به جمله جستجو شده توسط کاربر را داشته باشد.اما در حال حاضر گوگل با استفاده از الگوریتم Rank Brain متوجه این موضوع هست که تا این زمان اخرین مدل گوشی سامسونگ گلکسی S8 میباشد.پس در جستجوهای خود به دنبال وبسایت هایی خواهد رفت که مطالب بهینه شده ای در رابطه با این مدل منتشر کرده باشند.انتخاب صحیح کلمه کلیدی مناسب و از نگاه کاربران با توجه به این موضوع که کاربران برای دیدن این مطلب که منتشر میکنید چه جمله و چه واژه هایی را جستجو میکنند.میتواند گامی موثر در پیشی گرفتن از سایر رقیبانتان باشد.

چگونگیِ پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب

برای شروع باید لیستی از کلمه های کلیدی مد نظرتان تهیه کنید.میتوانید هر تعداد  کلمه کلیدی را که به نظرتان میرسد در لیست اضافه کنید.تا در انتها با فیلتر کردن آنها بهترین و ایده آل ترین کلمات کلیدی را بیابیم.برای شروع میتوانید  از سایت های رقیب ایده بگیرید و ببینید از چه کلماتی استفاده کرده اند.حتی به غلط های املائی احتمالی هم فکر کنید. و عبارات دو ، سه و چهار کلمه ای را نیز در لیست خود بگنجانید.همان طور که گفتم کلمات کلیدی نقش بسزایی در سئو سایت شما دارند پس باید وقت کافی برای یافتن مناسبترین کلمات کلیدی را صرف کنید.لیست ابتدایی  شما میتواند شامل ۳۰۰ تا ۴۰۰ کلمه باشد که برای تازه کار ها بسیار مناسب است و در نهایت از میان کلمات موجود در این لیست بهترین گزینه ها را انتخاب میکنیم.

ساخت لیست نهایی و پیدا کردن بهترین گزینه ها

در ابتدای کار باید بدانیم از هر کلمه کلیدی چه تعداد ورودی و جستجو توسط کاربران انتظار میرود.

محاسبه شاخص KEI
به کمک شاخص KEI  یا شاخص بازدهی کلمات کلیدی میتوانیم مشخص کنیم که از هر کلمه کلیدی چه میزان برای جستجو شدن انتظار  میرود.و هر چه میزان این شاخص بالا تر باشد کلمه کلیدی مناسب تر است.

عوامل موثر در کیفیت کلمات کلیدی که باید در نظر بگیرید:
۱.ارتباط (R: relevance) در واقع این معیار همان میزان ارتباط بین مطلب شما و کلمه کلیدی موجود در صفحه و آن چیزی که به کاربران ارائه میدهید، میباشد.

ارتباط بین کلمات کلیدی و مطالب صفحه را میتوان در سه دسته تقسیم کرد. و این میزان ارتباط را میتوان در مقابل هر یک از کلمات کلیدی یاداشت کرد.برای اینکار ابتدا کلمات کلیدی خودتان را در یک فایل اکسل وارد کنید و یک ستون در مقابل آن به نام R ایجاد کنید.و در پایین آن برای هر کلمه میزان ارتباط آن را وارد کنید.(مانند تصویر انتهایی متن)

  • ۱ برای ارتباط زیاد
  • ۲ برای ارتباط متوسط
  • ۳ برای ارتباط کم

۲.تعداد جستجو (SV : Search Volume)  که این شاخص نشان دهنده میزان جستجو هر کلمه کلیدی توسط کاربران در موتور های جستجو در طول یک ماه اخیر میباشد.یک ستون دیگر در کنار ستون R با نام SV ایجاد کنید.و در مقابل هر کلمه کلیدی تعداد جستجو شده آن در طول یک ماه را یادداشت کنید.
برای پی بردن به تعداد جستجو های هر کلمه کلیدی توسط کاربران ابزار های زیادی وجود دارد.میتوانید از Keyword planner یا گوگل ترند استفاده کنید.ابزارهای مختلف دیگری نیز وجود دارد که میتوانید در گوگل سرچ کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این هست که برخی از این ابزار ها از زبان فارسی پشتیبانی نمیکنند. مانند wordtracker .اما اگر کلمات انگلیسی مد نظر شماست این ابزار بسیار خوب و قدرتمند میباشد.

۳.رقابت (C:Competition)  این ستون هم یکی از معیار های بسیار مهم در انتخاب کلمه کلیدی مناسب میباشد.با استفاده از این معیار مشخص میشود رقیبانتان تا چه اندازه  از کلمات کلیدی شما در صفحات خودشان استفاده کرده اند.در اصل هر وبسایتی که از کلمات کلیدی مشابه به شما استفاده کرده باشد رقیب شماست.از این رو میتوان نتیجه گرفت که هرچقدر رقابت برای کلمه کلیدی شما کمتر باشد این شاخص مطلوب تر است.

فهمیدن میزان رقابت در هر کلمه کلیدی کار ساده ایست.تنها کافیست هر کلمه کلیدی را در گوگل سرچ کنید و به تعداد نتایج یافت شده نگاه کنید.مانند تصویر زیر.
میزان رقابت برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب

در انتها یک ستون دیگر به فایل اکسلتان با نام C اضافه کنید. ومیزان رقابت برای هر کلمه کلیدی را در مقابل آن یاد داشت کنید.

خب حالا میتوانیم نتیجه کار را با هم تماشا کنیم.
وارد کردن کلمات کلیدی در لیست اکسل

بهترین گزینه ها برای انتخاب کلماتی هستند که بیشترین ارتباط، بیشترین جستجو و کمترین رقابت را داشته باشند.

در ابتدای متن به شما گفتم هر چه لیست شما تعداد کلمات کلیدی بیشتری داشته باشد لیست بهتریست.حالا اگر لیستی متشکل از ۵۰۰ کلمه کلیدی داشته باشیم انتخاب کلمه کلیدی مناسب دشوار خواهد بود. اما نگران نباشید شما میتوانید با این فرمول شاخص KEI را برای کلمه به راحتی محاسبه کنید.

فرمول محاسبه شاخص KEI

با استفاده از فرمول زیر میتوانید شاخص بازدهی برای هر کلمه کلیدی را پیدا کنید.

KEIR = ((۴-R)/3)*(Sv۲/C)

برای این کار کافیست فرمول را در فایل اکسل وارد کنید تا شاخص بازدهی برای هر کلمه کلیدی محاسبه شود.

در فیلم پایین نحوه وارد کردن فرمول و محاسبه آن برای همه سطر هارو توضیح دادم

دانلود ویدئو
دانلود فایل اکسل آماده

فیلتر کردن و انتخاب مناسبترین گزینه ها

حال که توانستیم شاخص بازدهی را برای هر کلمه کلیدی مشخص کنیم کافیست لیستمان را بر اساس آن مرتب کنیم همانطور که قبلتر اشاره کردم هرچه شاخص بازدهی کلمه کلیدی بیشتر باشد انتخاب مناسب تریست.در ابتدای لیست ۵ تا از کلمات کلیدی با بیشترین بازدهی را قرار دهید و رنگ آنها را به سبز تغییر دهید.۳۰ کلمه بعدی را به رنگ آبی و مابقی را قرمز کنید.در نهایت ۵ کلمه کلیدی داریم که بهترین گزینه ها هستند.از رنگ آبی به عنوان الویت دوم و رنگ قرمز نیز برای موارد خاص استفاده کنید.

خب در اخر توانستیم کلمه های کلیدی خودمان را انتخاب کنیم اما نکته بعدی استفاده بهینه از آنها در محتوا میباشد.در صورتی که از کلمه های کلیدی خودمان به صورت موثری در محتوا استفاده نکنیم تمام زحماتمان به هدر خواهد رفت.پس توصیه میکنم حتما مقاله بهینه سازی کلمات کلیدی در محتوا را مطالعه بفرمایید.

امیرحسین للـه ئی

امیرحسین للـه ئی
امیرحسین للـه ئی فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، مدیر و نویسنده وبسایت برلند.علاقمند به کسب و کار اینترنتی و هر آنچه که به آن مربوط است.امیدوارم در کنار شما همراهان خوب برلند بتوانم به دانسته های خودم و شما کمی اضافه کنم.
  1. Avatar

    سلام مهندس توضیحات بسیار خوبی بود و همه چی رو کامل توضیح دادید.ی سوال دارم ما از افزونه یوست سیو برای سایت شرکتمون استفاده میکنیم و اگر از کلمه کلیدی تکراری استفاده کنیم که قبلا تو یک مطلب دیگه استفاده کردیم اخطار میده.حالا ما واسه اینکه کل سایت رو برای کلمات کلیدیمون بهینه کنیم چیکار باید کرد؟

    • امیرحسین للـه ئی

      سلام ممنون بابت نظرتون
      علت این هست که زمانی که شما از کلمات کلیدی تکراری برای مطالب مختلف استفاده میکنید موتورهای جستجو برای نمایش مطالب نمیتونن به درستی تصمیم بگیرند که کدوم مطلب شما رو نمایش بدن چون کلمات کلیدی شما تکراری هستند.پس بهتره برای هر مطلب کلمه کلیدی رو انتخاب کنید که بیشترین ارتباط رو با متنتون داره.و اما برای بهینه کردن وبسایت برای کلمات کلیدیتون از گزینه های اساسیتون در مطالبتون به صورت طبیعی چند مرتبه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *