عوامل شکست کسب و کار ها

۱۰ دلیل اصلی شکست کسب و کار ها

ممکنِ شما جز اون دسته افراد باشید که به شدت علاقه دارند هر چه زودتر کسب و کاری رو برای خودشون راه بندازند.اما پیش از راه اندازی یک کسب و کار جدید باید به خوبی دلایلی که باعث شکست کسب و کار های نوپا میشوند رو بررسی کنید، علت شکست کسب و کار ها رو بشناسید و سعی کنید برنامه های کاری خودتون رو به گونه ای تنظیم کنید که ریسک شکست خوردن کسب و کارتون تا حد زیادی کاهش پیدا کنه.

چرا نود درصد کسب و کارهای نوپا شکست میخورند؟

در این فایل صوتی که برای شما کاربران خوب وبسایت برلند آماده کردم ۱۰تا از دلایل شکست کسب و کار هارو مطرح کردم.شما باید هر یک از این دلایل رو  در کسب و کارتون به خوبی شناسایی و رفع کنید.راه اندازی یک کسب و کار هرچند میتواند پرسود و هیجان انگیز باشد اما اگر به خوبی با عوامل شکست کسب و کار آشنا نباشید و به آنها توجهی نکنید میتواند خیلی زود باعث از دست رفتن منابع، سرمایه و وقت شما شود.اگر کسب و کار شما رونق خوبی ندارد و رو به ورشکستگی میباشد باید علت عدم موفقیت کسب و کار خودتان را بررسی کنید و خیلی زود در صدد رفع آنها برآیید.

دلایل شکست کسب و کار های نوپا

دلیل موفق نشدن کسب و کار ها

تاسیس یک کسب و کار جدید، مانند ورود به یک میدان نبرد است. نبردی برای موفقیت در بازار و کسب ثروت. در این نبرد، مدیران کسب و کار مانند فرماندهان و پرسنل و سرمایه ه­ای آنها مانند سربازانی هستند که برای موفقیت به خدمت گرفته شده­اند. در چنین میدان نبردی، شما بایستی با نیروها و سرمایه‌ی محدود خود با افرادی و شرکت‌هایی رقابت کنید که دارای سرمایه، ارتباطات و نیروهای به مراتب بیشتری نسبت به شما هستند. در چنین شرایط نابرابری، تنها شانس شما برای پیروزی هوشمندی و ذکاوت شماست. شما باید مثل یک فرمانده زیرک نیروهای خود را به دقت سازماندهی کرده و در عمل استراتژی­هایی را انتخاب کنید که برای شما بیشترین سود را با کمترین هزینه محقق سازد. باید نقاط قوت خود و ضعف دشمان را به خوبی بشناسید و درک صحیحی از شرایط میدان نبرد (بازار) داشته باشید تا بتوانید از این کارزار پیروز بیرون بیایید.

تجربه فعالیت من در حوزه کسب و کارهای نوپا و آشنایی دور و نزدیک با استارت‌آپ­های مختلف به من آموخته است که بیشتر مدیران این شرکت­ها اهمیت موضوع رقابت در بازار به منظور جذب مشتری را درک نکرده و جدیت لازم برای یک تلاش طولانی مدت به منظور دستیابی به موفقیت را از خود نشان نمی­دهند. برای همین است که بسیاری از کسب و کارهای نوپا معمولا به دلایل مشابهی دچار شکست می­شوند. در ادامه، نتایج تحقیقی از مدیران کسب و کارهای نوپا آورده شده است که به بررسی دلایل اصلی شکست آنها می­پردازد.

دلیل موفق نشدن کسب و کار ها

دلایل شکست کسب و کار ها

مهمترین دلیل شکست کسب و کارهای نوپا این است که محصولی تولید می­کنند که متناسب با نیاز­های مشتری نیست. به بیان ساده­ تر، کسی محصول آنها را خریداری نمی­نماید. این موضوع که ۴۲ درصد کسب­ و­کارها دلیل شکست خود را عدم نیاز مشتری به محصول تولیدی عنوان می­نمایند در یک حقیقت ساده اما تلخ ریشه دارد. در واقع، بیشتر کسب و کارهای نوپا قبل از اینکه شناخت کاملی از مشتریان و خواسته ­ها و نیاز­های آنها داشته باشند اقدام به سرمایه گذاری بر روی تولید محصول می­کنند. این تفکر اشتباه است که فکر کنیم باید ابتدا محصولی داشته باشیم و سپس در بازار آن را امتحان کرده و بفروشیم. شما بایستی در تمامی مراحل از پیش از تولید و در طی مراحل تولید مرتباً با بازار هدف خود در ارتباط باشید و نظر آنها را در مورد محصول خود جویا شوید. بنابراین، پیش از شروع هر کسب و کاری حتما برای شناخت مشتریان و نیازها و سلایق آنها وقت بگذارید و قبل از سرمایه گذاری برای تولید محصول اطمینان حاصل کنید که پروژه شما در نهایت مورد استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت.

یکی از تلخ‌ترین اتفاقات برای یک استارت‌آپ این است که در میانه راه به دلیل نبود منابع مجبور به تعطیلی گردد. این موضوع دلیل شکست ۲۹ درصد استارت‌آپ­ها است. بنابراین، منطقی است که پیش از شروع هر کسب و کاری تخمینی از هزینه­ ها و منابع موجود بدست آوردید. تخمین خود را برای شرایط بدبینانه و خوشبینانه تکرار کنید و سپس بر مبنای تخمین صورت گرفته برای تامین منابع برنامه ریزی کنید.

تقریبا در تمامی استارت‌آپ ها، افراد اصلی‌ترین سرمایه و موتور محرک هستند. انتخاب صحیح افراد یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت است. برای انتخاب افراد تیم، ابتدا مشخص کنید که چه کارهایی قرار است انجام دهید و سپس بر مبنای فعالیت‌های موجود افراد مناسب را انتخاب نمایید. اینکه فردی دوست ما است یا اینکه در مورد ایده با ایشان صحبت شده است به هیچ عنوان دلیل موجهی برای اینکه در تیم پروژه باشد نیست. باید مشخص شود که هر فرد دقیقا برای چه مسئولیتی به تیم اضافه شده و چه انتظاراتی را بایستی برآورده نماید. جالب است بدانید برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تیم بسیار مهم‌تر از ایده است زیرا، یک تیم خوب حتی اگر در ایده اول شکست بخورد می‌تواند مجددا شروع کرده و ایده‌ی جدیدی را به ثمر برساند. اما یک تیم نامناسب حتی یک ایده خوب را نیز از بین خواهد برد.

دلیل عدم موفقیت کسب و کار ها ، دلیل موفق نشدن کسب و کار

موارد فوق، مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کار های نوپا بود که خدمتتان عرض شد. موارد دیگری نیز مانند مشکل در قیمت گذاری، نبود مدل تجاری، حذف در به دلیل رقابت با رقبا و… نیز برای شکست کسب و کارها متصور است که توضیح آنها از حوصله این متن خارج است. با این حال، بررسی دلیل عدم موفقیت کسب و کار ها  نشان می دهد که بسیاری از آنها در ابتدا شناخت مناسبی از بازار محصول، منابع مورد نیاز برای تولید محصول و همینطور افراد تیم خود نداشته‌اند و به همین دلیل در مسیر خود دچار شکست شده‌اند. بنابراین، اینکه پیش از شروع هر کار جدیدی تصویر روشنی از بازار محصول داشته باشیم، منابع مورد نیاز را تعیین و برای تامین آنها برنامه‌ریزی نماییم و اینکه تیمی همگن و متناسب با نیازهای اجرایی را گرد هم آوریم کلیدهای اصلی موفقیت برای هر استارت‌آپ بوده و امید است که مورد توجه فرماندهان بازار کسب و کار قرار گیرد.

در ادامه ۱۰ مورد از  عوامل شکست کسب و کار ها رو در یک فایل صوتی کوتاه  به صورت نظم داده شده برای شما مطرح میکنم.

شما هم نظرات و تجربه های خودتون در رابطه با علت شکست کسب و کار ها رو با من و کاربران در میان بگذارید

امیرحسین للـه ئی

امیرحسین للـه ئی
امیرحسین للـه ئی فارغ التحصیل رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، مدیر و نویسنده وبسایت برلند.علاقمند به کسب و کار اینترنتی و هر آنچه که به آن مربوط است.امیدوارم در کنار شما همراهان خوب برلند بتوانم به دانسته های خودم و شما کمی اضافه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *